Afacerile româneşti încep să fie «clonate» de antreprenorii străini

Deşi ne-am obişnuit să citim aproape zilnic despre branduri internaţionale care se extind în România în franciză, există şi afaceri autohtone a căror reţetă se dovedeşte atât de bună încât sunt exportate cu succes.

În prezent, 2% din francizele autohtone se dezvoltă inclusiv la nivel internaţional, spune Adrian Gheorghe, managing director la ThinkBig International, companie de consultanţă specializată în acest domeniu. „Problema este că, în România, nu avem foarte multe companii care să atingă maximul de dezvoltare pe piaţa naţională şi să dorească să se dezvolte în Europa Centrală şi de Est, înfruntând ba­rierele de intrare din aceste pieţe (fie ele lingvistice, logistice, de investiţii etc.)“, explică managerul. Un exemplu de business care s-a extins în afara ţării în acest fel este Romstal. Compania are în România 147 de unităţi, 97 dintre ele fiind operate în franciză. În afara ţării, sub acest brand au fost deschise 22 de magazine în Ucraina, 15 în Moldova, 12 în Serbia şi nouă în Rusia.  Detalii aici. (click)

Sursa:  Capital